söndag 25 november 2012

Oxalsyra

Har behandlat med Oxalsyra idag för första gången. Tror att det här är en bra tid, fortfarande plusgrader och säkert inga yngel (tror jag). Hade köpt oxalsyra-2-hydrat (C2H204*2H2O), dvs oxalsyra dihydrat - ett vitt kristallint pulver. Vi köpte en burk som var enkel att använda. I den hällde man 250 gram socker upplöst i 250 gram varmt vatten, jag värmde i mikrovågsugnen till 40 grader.

Sen hällde man bara i den varma vatten/socker blandningen, skruvade på locket och skakade om till allt löst sig. Väldigt enkelt och man behövde inte joxa med Oxalsyran.
Dosen skulle räcka till 15 samhällen vilket var lite onödigt mycket för våra tre samhällen men men.

Sprutade med en stor spruta, ca 35 ml i Alfa och Beta samhällena och 20-25 ml i lilla Gamma. Såg bra ut, fortfarande så är Beta lite aktiva och har inte riktigt bildat något klot. Lite arga också - jag blev stungen av ett ilsket Beta bi...

Vår avläggare gamma är liten, inte så många bin där, får se om de klarar sig.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har läst igenom er blogg ikväll med stort intresse. Funderar själv på att gå kurs och skaffa bin, mest för pollinering och att jag gillar vår natur.

    Kruxet är dock att jag inte gillar honung. Kan man låta den vara kvar eller måste samhället ha annat foder för att klara vintern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man kan ha honungen kvar. Men annars kan du ju alltid sälja honung för att få in lite pengar. Det var lättare att sälja honungen än vad vi trodde. Många vill köpa lokal honung.

      Radera